על פי הערכות, כ – 3 מיליון רכבים רשומים במאגרים השונים בישראל, נכון לשנת 2017.נתון זה הינו ישיר לשיעור תאונות הדרכים הגבוהה בישראל. תאונות דרכים לצערי, הינן דבר שבשגרה, ועל כן, כל נהג עלול להיתקל במצב בו רכבו ניזוק עקב תאונה, ובממוצע לפחות פעם אחת בשנה. תאונות אלו יכולות להיות קלות עד קשות, אך במרבית המקרים תאונות קלות הן דבר שבשגרה בהן יתקל בממוצע כל נהג, תאונות אלו יכולות לכלול בין היתר תאונות בחניון, פגיעה קלה בנסיעה בפקק, ואף פגיעות הנגרמות בעת ורכבכם עמד בחניה. יצוין כי, במקרים שונים גם נזקים אשר למראית העין נראים קלים בפועל עלות תיקונם יקר מאוד. לכן כיום יותר מתמיד מדריך זה הינו מדריך חובה לכל נהג/ת.
הקדמה חשובה:
מדריך זה הינו מדריך כללי עבור צעדים אותם יש לבצע בעת תאונת דרכים אשר נגרמת ללא נפגעים בגוף, כלומר נזקים לרכוש בלבד. נזקים אלו יכולים להיות נזקי הרכבים המעורבים לרבות נזקי הסביבה כדוגמה: תמרורים, רמזורים, ארונות חשמל ועוד. כמו כן, חשוב ולהדגיש כי, במקרה של נזק גופני חובה להזעיק את משטרת ישראל למקום האירוע ואף להימנע מהזזת הרכבים ו/או הנפגעים בטרם התקבל אישור מפורש מטעם משטרת ישראל. לעומת זאת, במקרה של תאונת דרכים ללא נפגעים בגוף, פנייה למשטרה תהיה ללא תכלית ראויה, ולכן למעט מקרים בהם האירוע נגרם כתוצאה מעבירת תנועה חמורה כגון חציית צומת באור אדום, אי מתן זכות קדימה ועוד, ו/או במקרים בהם אחד מן המעורבים נמנע ממסירת פרטיו, ניתן ולסיים את האירוע בין המעורבים בלבד ללא התערבות המשטרה.
צעדים ראשונים אותם מומלץ לבצע לאחר התאונה:
1. צילום האירוע:צילום האירוע הוא הדבר הראשון שיש לעשות! במטרתכם להמחיש ככל שאפשר את נזקי הרכבים המעורבים ו/או נזקי הסביבה, ומיקומם בסמוך לאירוע. תמונות ממצלמת הדרך, מכשיר סלולרי ועוד, כולם יהוו הוכחה לכאורה, אשר תעמוד לטובתכם בעת הצורך. כמו כן, מומלץ ואף חשוב, לצלם את לוחיות הרישוי של הרכבים המעורבים, ואף חשוב לעשות זאת ברגע הראשון שניתנה לכם האפשרות! לאור מקרי עבר שנלמדו על ידי המשרד בהם בחר הצד השני לברוח מן המקום בטרם מתן פרטיו, המלצה זאת נהפכה לפעולה בסיסית אשר חובה לבצע.
2. פרטי המעורבים: חשוב לתעד את כל הפרטים המזהים של הנהגים המעורבים, לרבות נוסעי הרכבים וכן עדים לאירוע, מומלץ אף לבקש מן הנהגים להציג רישיון רכב ורישיון נהיגה ואף לצלם זאת על ידי המכשיר הסלולרי. עליכם ולדאוג כי, בידכם הפרטים הבאים של כל הרכבים המעורבים: מספר הרכב, שם הנהג, ת”ז, מס’ רישיון נהיגה, שם חברת הביטוח – חובה ומקיף, ומספרי הפוליסות, ואף את מס’ הטל’ של הנהג.
3. לא לחתום! לעתים יבקש הנהג הנוסף שהיה מעורב באירוע להחתים אתכם בו במקום על הצהרה, הצהרה זו שאף כיום יכולה אף להיות מוקלטת על ידי המכשיר הסלולרי, יכולה להינתן תחת התרגשות, ותחושת לחץ הנגרמת כתוצאה מהאירוע, ראו כי הצהרתכם יכולה אף להוביל למצב כי, בהצהרתכם הנכם מקבלים על עצמכם את האחריות לאירוע התאונה על אף כי, לכאורה אינכם האחראים לו, וכן על אף ונדמה באותם הרגעים כי האחריות לאירוע הינה שלכם בלבד ראו כי משרדנו נתקל לא אחת במקרים אשר על אף ההשערות שהועלו על ידי המעורבים באירוע, בסופו של יום הוכרע כי האחריות שונה מן התמונה שהתקבלה על ידי המעורבים בסמוך לאירוע עצמו. לכן, המלצתנו הימנעו מהשערות! שיקלו היטב את צעדיכם לאחר האירוע, וכן אין חובה לתת הצהרה מידית בסיום האירוע. משרדנו עוסק בקביעות בבחינת אירועי תאונות דרכים, הנכם מוזמנים לפנות למשרדנו לקבלת ייעוץ בטרם מתן הצהרתכם.
4. מסירת הודעה לחברת הביטוח: מסירת דיווח לחברת הביטוח, הינה חובה, ככל שהדיווח יימסר בשלב מוקדם כך עניין זה יועמד לטובתכם בעת הצורך.הדיווח אינו חייב לכלול הצהרה של “אני אשם” באם ובשלב הדיווח אין וודאות בעניין, לכן טופס הדיווח הינו פורמאלי ועליו לכלול את פרטי האירוע המלאים באופן בו תיאור האירוע יפורט בהתאמה לאירוע עצמו אך אף על זאת, יש להימנע מהעלאת השערות שונות לעניין האחריות שלכם ו/או של צד ג’. כמו כן, מומלץ לצרף לטופס הדיווח את פרטי כל המעורבים, עדים, תמונות, סרטונים, ועוד.משרדנו ישמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה בנושא.
צעדים אותם יש לבצע לאחר האירוע
לאחר סיום האירוע וביצוע הצעדים כמפורט במדריך זה, כעת יש צורך ולבחון את נזקי רכבכם, עניין זה בעל חשיבות רבה אך החלטה זו אינדיבידואלית בעקבות העלויות הגבוהות אשר יכולות להיגרם כתוצאה מהחלטה שגויה. באם רכבכם אינו כשיר לנסיעה, פנו לחברת הביטוח להזמנת גרר, כיום במרבית הפוליסות קיים שירות גרירה לאחר התאונה, וכן באם ונאלצתם לגרור את הרכב על חשבונכם, חשוב ולשמור את חשבונית/קבלה על התשלום שבוצע בעקבות הגרירה. יצוין כי, כיום מגוון האפשרויות העומדות בפניכם לתיקון הרכב לאחר האירוע הינן רחבות מאוד, אך באמרת אגב אציין כי, היוועצות עם עו”ד בטרם תחילת ההליך יכולה ולחסוך סכומי כסף נכבדים.
1. בדיקת הרכב על ידי שמאי:הצעד הראשון שעליכם לעשות בטרם תיקון הרכב הוא פניה לשמאי, הפניה יכולה להיעשות עצמאית על ידיכם או בהמלצת בעל מקצוע לרבות המוסך, סוכן הביטוח, חברת הביטוח, עו”ד.חו”ד של השמאי הינה האסמכתא עליה הנכם נסמכים בעת תיקון רכבכם, השמאי הבודק הינו המומחה מטעמכם אשר בהתאם להמלצתו יתוקן רכבכם, וכן על בסיס חו”ד מטעמו תוכלו ולהגיש דרישת תשלום לקבלת פיצוי מחברת הביטוח, וכן אף להגישה לביה”מ בעת הצורך לתמיכה בטענות נזקיכם.בחירת השמאי הינה דבר חשוב ! ויש לעשות זאת בקפידה. חו”ד של השמאי מטעמכם תהווה הערכה לנזקיכם, אך גם יכולה ולתת מידע חשוב במקרים מסוימים על עניין קרות האירוע עצמו לרבות האחריות לאירוע. משרדנו עובד באופן שוטף עם שמאים מנוסים ומקצועיים, הנכם מוזמנים לפנות בעת הצורך למשרדנו לקבלת המלצה ועזרה בעניין.
2. תיקון הרכב:זכותכם לבחור כל מוסך אשר הנכם רואים לנכון! במהלך התיקון שמאי הרכב מטעמכם עתיד ולפעול מול המוסך המתקן באופן ישיר, דוח השמאות הסופי יופק רק לאחר סיום התיקון בצירוף תמונות להוכחת התיקון מתחילתו ועד לסיומו, לרבות צירוף אסמכתאות כגון רכישת חלפים, קבלות שונות, ועוד.
3. פניה לחברה המבטחת בדרישה לתשלום:בסיום התיקון כאשר כל המסמכים בידכם, יועברו אלו אל החברה המבטחת בהתאמה לאירוע או לדרך בה בחרתם לפעול (כדוגמה: במקרה והדרישה היא כנגד אחריות צד ג’ אז לחברה המבטחת את רכב צד ג’ או לחברת הביטוח שלכם בכפוף לכך שהנכם מבוטחים בפוליסת מקיף) העברת כל המסמכים אל החברה המבטחת היא דבר אשר מבוצע בשגרה באירועים אלו. יש לדעת כי, לחברה זכויות רבות בעניין זה לרבות העמדת דרישה מטעמה לבדיקת רכבכם על ידי שמאי מטעמם, וכן בקשות שונות להמצאת מסמים נוספים. אף על זאת, על החברה להציע סכום לפיצוי (אף חלקי) בתוך זמן סביר ( כ- 30 ימים). יש לציין, כי על חברת הביטוח לפעול בשקיפות ובהגינות מול הדורש, לצערי משרדנו נתקל לא אחת במקרים בהם חברת הביטוח אינה פעלה כנדרש, על כן הנכם מוזמנים לפנות למשרדנו לקבלת סיוע בהגשת דרישת הפיצוי מטעמכם אל חברת הביטוח.
4. הצעת פשרה על ידי חברת הביטוח או תשלום סכום חלקי:במקרים מסוימים חברות הביטוח בוחרות להציע הצעת פשרה בה הסכום אינו משקף את הנזק הנגרם במלואו, כדוגמה: סכום אשר אינו משקף את הוצאותיכם הנוספות כגון שכ”ט שמאי, רכב חלופי, גרר, וסכום התיקון עצמו, במקרה זה חשוב ולציין כי אין חובה לקבלו, אך כן ניתן לקבלו תחת “סכום שאינו שנוי במחלוקת” טענה אשר משאירה בידכם את האפשרות לשקול הגשת תביעה כנגד החברה בגין ההפרשים אשר לא שולמו על ידה.יצוין כי, מומלץ במקרה זה לפנות לקבלת ייעוץ משפטי במטרה ולשקול בקפידה את הצעדים הבאים אותם יש לבצע. משרדנו בעל ניסיון עשיר במקרים אלו, ונשמח לעמוד לרשותכם.
5. דחיית דרישת התשלום:דחיית התשלום על ידי חברות הביטוח הינן עניין שבשגרה, לכן במצב זה חשוב מתמיד לפנות לקבלת ייעוץ משפטי על מנת לשקול בקפידה את הצעדים הבאים אותם יש לבצע לרבות פניה נוספת לחברה המבטחת בטרם נקיטת הליכים. כאמור, משרדנו בעל ניסיון עשיר ונשמח ולעמוד לרשותכם בעת הצורך.
אליאל וייסמן משרד עורכי דין עוסק באופן שוטף בדיני ביטוח, לרבות בנזקי רכוש ותאונות דרכים (ללא נפגעי גוף).נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה בנושא. ניתן ליצור קשר בטופס המצורף לעמוד “צור קשר” או בפרטים המצורפים מטה.
*חשוב ולציין, כי המפורט לעיל, נתון לשינויים ולכן יש לבחון כל מקרה ומקרה לגופו. האמור במאמר זה הינו בגדר המלצה כללית ולא בגדר הנחיה, יצוין עוד כי, מאמר זה אינו יכול להכליל את כל האפשרויות הקיימות במקרים של תאונות דרכים ולכן מאמר זה הינו תמציתי בלבד, ובאופן כללי, האמור במאמר זה ו/או כמפורט בכותרת כמדריך – הינו כללי בלבד, אין לראות בו כמנחה, העושה שימוש באמור לעיל הינו על אחריותו בלבד.
Commentaires